Εκπαιδεύοντας το μέλλον

Δήμος Καρδίτσας
22/05/2011
Career days June 2011 || Όμιλος Ξυνή
01/06/2011

Βασιζόμενοι σε μία εκπαίδευση που έχουμε δεχτεί στο παρελθόν για να αντιμετωπίσουμε ένα συνεχώς απαιτητικό μέλλον, συνειδητοποιούμε πλέον την αναγκαιότητα διαφοροποίησης της εκπαίδευσης, όχι τόσο ως προς την λήψη της πληροφορίας, ώστε να ικανοποιεί τις ολοένα αυξανόμενες απαιτητικές προκλήσεις, αλλά και ως προς τη διαμόρφωση της κουλτούρας μας που ορίζει το μέλλον.

Σε μία παγκοσμιοποιημένη εποχή επιβάλλεται η εκπαίδευση σε μία νέα αντίληψη που αφορά στο λόγο που θέλουμε να μάθουμε, κατασκευάζοντας μία γνώση μέσα από κριτική σκέψη, ικανή να διαμορφώσει νέες κοινωνικές βάσεις και κατευθύνσεις.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται σε μία δομή απαρχαιωμένη, ουσιαστικά δομημένη μόλις στις αρχές της βιομηχανικής επανάστασης με σκοπό τη δημιουργία χρήσιμων εργατών αλλά παράλληλα αρκετά παλαιωμένη, ώστε να ακολουθήσει καλύπτοντας την εξέλιξη της εποχής μας.

Η γνώση που διαμορφώθηκε λοιπόν αρχικά, αφορούσε αποκλειστικά στην εκπαίδευση εργατών, που μπορούν μέσα από την κατάλληλη εκπαίδευση που θα λάβουν, να δρομολογήσουν τις εξελίξεις του μέλλοντος. Κανείς όμως δεν υπολόγισε την τεράστια εξέλιξη και την ταχύτητά των μεταβολών της εποχής, που συνεχώς ήταν ένα βήμα μπροστά από την εκπαίδευση.
Ποτέ όμως μέχρι σήμερα η εκπαίδευση δεν έκανε τις απαιτούμενες αλλαγές στο σύστημά της, ώστε να εξυπηρετήσει τις συνεχώς απαιτητικές προκλήσεις, όπου τελικά τα στελέχη των επιχειρήσεων “ακάλυπτα” να κινούνται και να μετακινούνται στο ανταγωνιστικό αυτό χώρο επιζητώντας συνεχώς νέα γνώση και μάλιστα δια βίου.

Σήμερα λοιπόν που έχουμε περάσει σε μία εντελώς νέα διαφορετική digital εποχή, όπου πλέον το απαρχαιωμένο εκπαιδευτικό σύστημα δε μπορεί παρά να καταστεί αναποτελεσματικό, η αναγκαιότητα μίας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ.

Οι ανάγκες σε άρτια εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, ικανό να επιλύει θέματα όχι τόσο αξιοποιώντας το ΙQ που διαθέτει, αλλά στηριζόμενος στη δυναμική του EQ του, απαιτεί ένα εκπαιδευτικό υπόβαθρο που δεν οδηγεί όπως τώρα σε διέξοδο, χωρίς προοπτικές.
Ας κατανοήσουμε επιτέλους την ανθρώπινη πνευματική υπερ-δύναμη, ως τον μόνο ανεξάντλητο φυσικό πλούτο που δεν πρόκειται ποτέ να εξαντληθεί, αφού είναι τόσο δύσκολο και να τον εξορύξει κάποιος ακόμη ή και να τον ανακαλύψει ίσως αρχικά. Η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού αποδίδει τα μέγιστα μέσα από την εκπαίδευση της συναισθηματικής του νοημοσύνης.

Ποιο εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα παρέχει αυτή τη γνώση;

Σε μία κοινωνία “εξελιγμένη” που ακόμη στιγματίζει το λάθος, χωρίς να μπορεί να δει το διαφορετικό ως “άποψη”, υπάρχει δρόμος για το μέλλον μόνο όταν δούμε την αυριανή μέρα ως πρόκληση για να γίνουμε εμείς καλύτεροι, για να δώσουμε κάτι από εμάς –που ίσως πρέπει να το ανακαλύψουμε- και όχι βλέποντας μόνο, πως το μέλλον μπορεί να μας φέρει κάτι καλύτερο.

Ας δηλώσουμε εμείς τη δύναμή μας και τη δυναμική μας.
Μόνο με αυτό τον τρόπο μπορούμε να δημιουργήσουμε το αυριανό Business School. Όπου οι άλλοι δείχνουν ανήμποροι ή ανεπαρκείς να αλλάξουν, το αποδεχόμαστε, αλλά παράλληλα διαφοροποιούμαστε και δημιουργούμε τη δική μας πορεία.

Όλα είναι θέμα επιλογών. Ακολουθήσαμε για πολλά χρόνια ένα δυσκίνητο και αναποτελεσματικό σύστημα. Είναι μία καλή χρονικά στιγμή ν’ αλλάξουν πολλά. Αλλάζοντας εμείς, αλλάζουν όλα. Η δική μας σκέψη ορίζει το αύριο. Ας την οδηγήσουμε σωστά. Ακόμη και ο δημιουργικός οραματισμός απαιτεί μία σκέψη, να δώσουμε κάτι, ένα κίνητρο, ένα όραμα.

Ας θυμόμαστε πως το ταξίδι των 25.000 χιλιομέτρων ξεκίνησε με ένα πρώτο βήμα!